pagina 6 winter 2012

Fietsen van de zolder Op de zolder van kasteel Twickel hebben bijna een eeuw lang drie fietsen gestaan. De rijwielen zijn waarschijnlijk voor bet laatst gebruikt door baron en barones van Heeckeren van Wassenaer. De deskundigen Hans van de Stouwe en Theo de Kogel van de historische rijwielvereniging “De Oude Fiets" trokken de fietsen onder het stof vandaan. hb goettsch nEW RAP RtlWIELEH pietFLEUSS RUISLGSZE BANDEN Het bestaan van de fietsen was bekend. In zijn boek “Twickel- zijn Heeren en Vouwen zijn have en goed (1986)” schreef de Twentse schrijver Harry Wonink hierover het volgende; "op de lange zolder liggen meer op nadere inventarisatie wacbtende attributen, zoals… 00k twee oude fietsen, eens gebruikt door de laatste baron en barones van Twickel." Voor ons was het bezoek aan de zolder een spannende ontdekkingstocht. We zijn onder de indruk geraakt van de aanwezige fietsen. Ze zijn alle drie in verrassend originele staat. Wei zijn door het lange ver- blijf op de zolder de banden vrijwel ver- gaan en is de originele lak voor een deel verdwenen door roestvorming. Reclame voor New Rapid rijwielen uit 7896. Baron van Heekeren beeft zo fiets gekocht bij het genoemde bedrijf uit Arnhem De oudste van de drie is een “New Rapid" herensafety uit 1896, van de “New Rapid company" uit Birmingham, Engeland. Safety’s of “veiligheidsfietsen” waren de eerste fietsen met kettingaandrijving en de opvolgers van de nog oudere Velocipedes; de fietsen zonder kettingaandrijving met het grote wiel voor en kleine wiel achter. Bijzonder van deze fiets is dat de originele lak en transfers nog deels aanwezig zijn. Op het balhoofd zit een transfer van de Nederlandse rijwielhandelaar die deze fiets importeerde en in Nederland ver- kocht; de firma Goettsch uit Arnhem. Goettsch had in die tijd een rijwielschool in de Steenstraat in Arnhem waar je kon leren fietsen. New Rapid herenfiets en OpeI damesfiets. Balhoofdplaatje van de Opel damesfiets. De tweede is een “Archipel" herenfiets met een zogenaamd “Girderframe”. Dit Girder- frame met extra framebuis en versterkings- buisje bij de achtervork werd in Engeland gemaakt. Het merk “Archipel" is van de firma van Tilburg uit Den Haag. Van Tilburg importeerde deze Engelse fietsen en verkocht die onder eigen merknaam. Deze fiets schatten we uit de jaren To. Nader onderzoek kan meer zekerheid over het bouwjaar geven. Baron van Heeckeren zal deze fiets waarschijnlijk gekocht hebben als opvolger van de New Rapid. De derde fiets is een Opel damesfiets, Duits fabricaat uit vermoedelijk ca. 1905. Deze fiets heeft een van de eerste Torpedo terugtrapremmen.We hebben Twickel advies gegeven over hoe deze fietsen het beste kunnen worden geconserveerd zodat ze een mooi plaatsje kunnen krijgen in de collectie. Wij willen verder onderzoek doen naar de fietsen en hopen hierover in een volgende uitgave meer informatie te kunnen geven. Theo de Kogel Naschrift: De fietsen worden overgebracht naar de stallen. Met hulp van “De Oude Fiets” wordt gepro- beerd de fietsen te conserveren, waarbij het doel is om edn van de herenfietsen rijdend te krijgen. Volgend jaar moet deze tijdens open monumentendag te bewonderen zijn voor het publiek. Het is met fietsen net als met koetsen: voorzichtig gebruik is het beste onderhoud.