pagina 3 zomer 1998

Echtpaar Van Verschuer ziet kansen voor samenwerking landgoederen Landgoedwinkel floreert op Marienwaerdt De eigenaren van de oude Heerlijkheid Marienwaerdt brui- sen van de plannen. Sinds Frans van Verschuer, zoon van mr Otto baron van Verschuer, en zijn vrouw Nathalie des Tombe enkele jaren geleden begonnen met de verkoop van land- goedprodukten heeft de ‘landgoedverkoop’ een enorme vlucht genomen. Enthousiast vertellen Nathalie en Frans van Verschuer over hun plannen voor een nieuwe winkel met pannenkoekenhuis, een kaasmakerij en -in de toekomst- een keten van landgoedwinkels. Met als belangrijkste doel land ­ goederen een economische basis te geven. Jan Bengevoord In het westelijkste puntje van Gelderland nabij de krui- sing van autowegen A2 en A15 ligt tussen Deil en Beesd het bijna 900 hectare grote landgoed Marienwaerdt. De toegangsweg van het landgoed gaat wat verscholen achter het station van Beesd en een groot complex van Volvo Ingang van de landgoedwinkel. Foto: M. Hermanussen Nederland. Eenmaal voorbij deze resultaten van blokken- doos-architectuur doemt Marienwaerdt op: fruitboom- gaarden, grote akkerbouwpercelen, boerderijen en lange lanen met oude bomen. De weg naar het huis bestaat uit een lange laan van wal- nootbomen. De bomen blijken de basis te vormen voor de walnoottaarten in de winkel. Het winkeltje is gevestigd in het koetshuis bij het huis Marienwaerdt. Dat is centraal gelegen op het landgoed aan de noordoever van de Linge die grillig door het Betuwse landschap slingert. In 1994 is Marienwaerdt begonnen met de verkoop van landgoed- produkten. In een oude schuur op het landgoed. Vorig jaar verhuisde de handel naar het koetshuis. Inmiddels zijn er plannen voor een nieuwe winkel. Chutneys “We zijn begonnen met jams en chutneys. Daarbij wor- den ingredienten van het landgoed verwerkt, maarermoe- ten ook bepaalde grondstoffen worden aangekocht. De receptuur komt van mijn schoonmoeder. Alles voorzien we van het speciale landgoed-label”, vertelt Nathalie van Verschuer-des Tombe. De ’smeersels’ bleken een groot succes. De produktie werd gestaag vergroot. Ook het assortiment. Er verscheen advocaat op de schappen, boerenjongens op brandewijn en stoofpeertjes gekookt in rode wijn met kaneel. En daar- naast was er natuurlijk fruit en groente. Maar ook werd vlees verkocht, afkomstig uit Schotland. Later werd ‘eigen’ rundvlees verkocht. En wild; haas, konijn, eend en duif. Het aanbod in de winkel werd geleidelijk verder uit- gebreid met culinaire producten, zuivel en zelfs kleding. Alles vanzelfsprekend in ‘country-style’. Inmiddels wor ­ den ook produkten buiten de eigen winkel verkocht. Zo kunnen Bijenkorf-klanten onderandere appelchutney met het Marienwaerdt-label kopen.