pagina 25 herfst 1999

gekocht voor de Oranjerie. Daama rijden we ’s middags naar kasteel Ainay-le- Vieil. Om de middeleeuwse burcht ligt een Engels land- schapspark met een rozentuin en een oude moestuin. Aan de rand van de gracht staat een 18e eeuws huisje waar we even blijven staan om wat te drinken. Heimwee slaat bij enkele deelnemers toe en dat leidt tot ergemis over de slechte GSM ontvangst. Nadat de laatste nieuwtjes uit Twente door het park echoden en de vermoeidheid toe- sloeg zijn we richting camping gegaan en begon de tweede bonte avond. zondag 6juni Vroeg opstaan en de boel afbreken. Met Gerrit als chauffeur en Marc als kaartlezer moeten we vandaag grote afstanden afleggen. Mega kasteel Chenonceaux met park en moestuin (tuin van Catherine de Medici en van Diana de Poitiers) wacht op ons. Een kilometer lange oprijlaan met aan het einde een grindpad met manshoge kuipen waarin iele sinaasappelboompjes staan. Horden Japanners en andere nationaliteiten bestormen het kasteel en het is vech- ten om van kamer tot kamer te komen, maar het is wel de moeite waard. Het kasteel is als een brug over rivier de Cher gebouwd. Dan met pralende zon op weg naar Montfort waar we verwacht worden door de heer en mevrouw Volcker van Soelen. Een lange, lange tocht, maar om 19:00 komen we aan bij huize Epina waar de poorten wagenwijd open staan voor dit Hollandse reisgezelschap. Vorig jaar ben ik hier ruim een maand te gast geweest en zo is langzaam aan het idee ontstaan om een werkbezoek te organiseren. In nauw overleg met meneer en mevrouw Volcker hebben we het programma opgesteld en dankzij hen zijn we gei ceerd bij al die mooie tuinen die we de komende dagen gezamenlijk gaan bezoeken. De tenten mogen in het park worden opgezet en we staan in de schaduw van twee reusachtige moerbei bomen. Er volgt een heerlijk diner en de excursies worden nog een keer doorgesproken. maandag7juni Het is zeer vroeg en we bezoeken straks de kwekerij van monsieur Bureau, maar eerst moet iedereen achter elkaar naar de badkamer wat een beetje vertraging geeft. Vol goede moed rijden wij dan toch naar de kweker in de buurt van Angers. Lies en Hans duiken de kruidentuin in en zoe- ken mint en andere planten uit. Terwijl Marc naar de gera ­ niums kijkt die in alle kleuren en soorten te krijgen zijn. En Gerrit is bezig met een bepaalde soort artisjokken. Onder- tussen duik ik in de aardbei velden en geniet op mijn manier. Er wordt nu serieus afgewogen wat wel en niet mee mag naar de Twickeler moestuin. Het is goed dat we geen aanhangwagen hebben. We bekijken op de terugweg de markt in Doue-la-Fontaine en doen boodschappen in de Supermarche. Om 16:00 komen we bij kasteel Villandry aan in de stro- mende regen. We hebben een afspraak met de eigenaar Henri Carvallo. Hij neemt ons mee naar de toren en vanaf daar hebben we een fantastisch uitzicht over de borders die met groenten zijn ingeplant. Kilometers lange buxusheg- jes en duizenden planten. De hele linkervleugel was op dat moment als het ware ingepakt door steigers en terwijl de eigenaar aan het overleggen was met de steenhouwer mochten wij naar boven klimmen. Opeens stonden we op ooghoogte met de dakgoot en zagen we de versleten stuk- ken stenen kozijnen; een enorme restauratie heel bijzon- der. Na de tuin van boven tot onder bekeken te hebben beginnen we aan de terugweg. En als dank hebben we de Volcker’s uitgenodigd voor het avondeten. dinsdag 8juni ’s Ochtends zijn we heel hartelijk ontvangen bij een vriendin van mevrouw Vdicker die een prachtige tuin heeft aan een zijarm van rivier de Loire. Hier hebben we veel tips gegeven en na een bezichtiging onder begeleiding van een Franse tuinman en de eigenaresse besloten we de ochtend onder genot van een glas wijn op het terras. ’s Middags zijn we nog snel bij kasteel Brissac geweest en daar mochten we zelf door het hele huis lopen. Heel spannend, maar helaas moesten we al aan de terugweg beginnen. We besluiten tot aan Chantilly te rijden zodat we mor ­ gen het paardenmuseum kunnen bezoeken. woensdag 9 juni Na een heerlijke overnachting op de CAMPIX met vriendelijke Nederlandse toeristen lopen we nu uitgesla- pen door Chantilly op zoek naar cadeaus voor het thuis- front. Het museum voor het paard dat we daarna bekijken is een absolute must voor iedere paardenvriend. De laatste kilometers wegen het zwaarst, want boze, woedende kippenboeren hebben bij Kortrijk de weg geblokkeerd en het resultaat is een hele lange file. Het wordt pas echt spannend als een heuse cameraploeg van de ‘West-Vlaamse’ televisie naaronze auto rent en naaronze mening vraagt. Personenauto‘s met knipperende gevaarlichten rijden langzaam naast elkaar en werken samen met de eindeloze rij vrachtwagens van kippenboe ­ ren. Af en toe staat er wat politie aan de kant, maar die kij- ken moedeloos toe. Als we dan eindelijk het recht in eigen hand nemen en zigzaggend over de vluchtstrook rijden volgen er meer. Heerlijk was het toen we met ondergaande zon aan de rand van onze ‘eigen gracht’ het glas konden heffen op een zeer geslaagde reis. De vijfde reisgenoot, Marc ter Horst, bewaakt het vuur. Foto: J. zu Castell.