pagina 17 lente 1995

Inventarisatie van schilderijen en prenten op Twickel Nieuwe lijsten voor oude werken Leuk, een schilderijtje aan de muur. Tien schilderijtjes is nog leuker, maar 2000? Dini Derkman vindt dat heel gewoon. Ruim vier jaar is ze nu bezig met het inventariseren en behe- ren van de schilderijen en werken op papier die zich in het kasteel bevinden. Via de keuken lopen we door smalle stenen gangen en zo bereiken we de werkkamer van Dini Derkman.„Eens was dit de appelkelder, maar houtwormen hebben de appelrekken opgevreten en daarom zijn de kelders maar in gebruik genomen als werkruimte,” vertelt Dini. Saskia Relker Dini rondde in 1989 de studie kunstgeschiedenis af aan de universiteit in Nijmegen. „Tijdens mijn studie heb ik colleges collectiebeheer en conservering gevolgd en dat „ Het is belangrijk dat we tijdens het uitlijsten goed beschermd zijn omdat er vaak schade- lijke stoffen, zoals schimmels vrijkomen. Voor alle zekerheid dragen we witte schorten, handschoenen en een mondkapje”. komt me nu goed van pas” zegt Dini, terwijl ze achter haar werktafel plaatsneemt. „Ik bekijk alle werken. Soms moeten ze gerestaureerd worden maar vaak is alleen een nieuwe inlijsting al vol- doende. Het inlijsten gebeurde vroeger met niet-zuurvrije materialen, maar die tasten het papier aan.” Alle gegevens op kaart Van ieder werk maakt Dini een foto en plakt die op een kaart waarop ze alle gegevens over het werk vermeldt. Zo vermeldt ze bijvoorbeeld op welke wijze het werk in bezit van Twickel is gekomen, hoe de toestand is waarin het werk verkeert en of het in artistiek opzicht of voor T wickel van waarde is. Ze besluit of er wel of niet iets aan moet gebeuren en tekent dat ook op de kaart aan. Als er iets aan gebeuren moet, kijkt ze eerst of ze het zelf kan. Zo niet dan wordt er een restaurateur ingeschakeld. „Schilderijen zijn een verhaal apart, daar kom ik zelf niet aan” zegt Dini „wanneer ik constateer dat er wat aan gedaan moet worden neem ik contact op met de schilderij- enrestaurator. Wel verzorg ik de passieve conservering. Uitlijsten „Dat is het vieze gedeelte” zegt Dini, terwijl ze naar een kamertje achter ons wijst. „Hoewel ik door het hele kas ­ teel werk, zit ik toch een groot gedeelte van de tijd hier. Dit jaar hebben we zo’n 60 werken opnieuw ingelijst. Dan maken we het glas en de lijst schoon en snijden nieuwe passe-partouts. Achterkant eraf, spijkers emit, lijst natma- ken en met een plamuurmes de laatste restjes vuil weg- krabben. Zowel het uit- als inlijsten doe ik samen met Jan Werning. Dat is een heel precies werkje en zeker in het snijden van de passe-partouts moet je handigheid krijgen. Bij het uit de lijst halen van de werken op papier komen vaak oude kranten tevoorschijn, die destijds gebruikt zijn om de ruimte tussen het achterbord en de prent op te vul- len. Ook die kranten worden zorgvuldig bewaard”. Geen museum „Toen ik hier in 1990 begon hingen, stonden en lagen overal werken, groot en klein alles door elkaar. Op zolder stonden een heleboel werken opgeborgen in kasten maar ook in boeken. Dat is jammer, een schilderij moet hangen niet waar? De laatste barones wilde echter dat het kasteel er bewoond uit zou zien, het mag dus geen museum wor ­ den. Daar moet ik natuurlijk ook rekening mee houden bij het ophangen van de werken”. Zoektocht „Helaas is niet altijd bekend wie een werk gemaakt heeft. Dat is dan heel moeilijk te achterhalen. Soms kun je